Вчитель фізики змусив Верховну Раду аплодувати стоячи | PROSVIT

Вчитель фізики змусив Верховну Раду аплодувати стоячи

Переможець премії Global Teacher Prize Ukraine 2017 Паул Пшенічка виступив у Верховній Раді. На ранковому пленарному засіданні 3 жовтня 71-річний вчитель фізики та астрономії з Чернівців наголосив на важливості освіти для безпеки країни. Чи не вперше простий шкільний учитель звернувся до загалу з найважливішої трибуни країни.

— Ніколи не думав, що таке станеться в моєму житті, — сказав Паул Пшенічка про нагоду мати слово у Верховній Раді. — 25 років я подорожую з нашими дітьми по різних форумах, знайомий з колегами з 30 країн світу. Проблеми освіти скрізь приблизно однакові.

У 2012 році ми були запрошені обговорити проблеми освіти США у величезний технопарк, розташований недалечко від Чикаго. Того року група, яку очолювала держсекретар Кондоліза Райс, прийняла дуже цікавий документ «Проблеми освіти і загрози національній безпеці Сполучених Штатів Америки». Ви собі уявляєте, країна, яка має 11 атомних авіаносців і ще 11 будує, вважає освіту своїм пріоритетом, причому, саме в проблемах оборони.

Ще президент Рейган, виступаючи у Пентагоні, сказав, що на той момент бюджет на освіту перевищив бюджет Сполучених Штатів на оборону. Генерали запитали його, як так може бути? Рейган відповів дуже просто: «Якщо ви думаєте, що питання оборони вирішуються у Пентагоні, ви помиляєтеся. Питання оборони вирішуються за шкільною партою».

Ця історія з виступу Паула Францовича викликала перші бурхливі оплески українських депутатів.

«Як учитель фізики, можу професійно говорити про цю галузь. Проблеми освіти повинні нас не тільки хвилювати, а вже тривожити, — наголосив Паул Пшенічка. І навів цифри вступників на фізику по університетах, катастрофічно низькі. — На фізику цього року вступило троє абітурієнтів у Чернігові, а у Херсоні, Чернівцях — двоє. Цей предмет вкупі з інформатикою, біологією і хімією — усі йдуть одним шляхом: ці галузі валяться.

Для України, яка будує ракети, ядерну промисловість, одні з найбільших у світі літаки, крупні турбіни, яка має — все ще має — дуже сильний науковий потенціал і яка багато років передує в світі у STEM-освіті, наші учні почуваються вільними у західних вишах.

Нам потрібно прийняти тут, у Верховній Раді, якусь довгострокову програму, скажімо, до 2030-го, як це зроблено в Англії, Франції, інших розвинутих країнах. Програму, яка би виконувалася послідовно, незалежно від того, хто буде президентом і міністрами. Інакше є загроза нашій обороні, економіці, інформаційній безпеці, нашій конкурентноздатності.

Паул Францович навів успішні приклади з іноземного досвіду:

— Франція. Освіта безоплатна з 2 рочків і до закінчення університету. Ми нещодавно повернулися з міжнародного конкурсу з Румунії. Для нашої команди це все було безоплатно — проживання, проїзд, харчування, екскурсії. Наш водій все допитувався, скільки ж коштує цей прекрасний гуртожиток для студентів. Я врешті-решт наважився і запитав. Відповідь була: «Освіта в університетах безоплатна для громадян Румунії, гуртожиток для студентів — безоплатний».

Те саме спостерігаємо в Швейцарії, Фінляндії. Два останні президенти Естонії поставили безоплатну освіту першим пріоритетом держави. Японія, Сінгапур, Шанхай, Індонезія, Туніс — приблизно 16-20 відсотків державного бюджету йде на освіту, і це вважається нормою. В результаті цього високі технології йдуть уверх, зростає конкурентноздатність у високих технологіях. Ці країни дбають про своє майбутнє.

— Затрати на освіту — це не затрати, це інвестиції у майбутнє. І ми повинні це підтримати, — звернувся до публіки у Верховній Раді Паул Пшенічка.

Після завершення виступу депутати аплодували вчителю фізики стоячи.

Нагадаємо, що Паул Францович торік став переможцем престижної премії Global Teacher Prize Ukraine, а цьогоріч був у її журі. Він не лише заслужений вчитель України і відмінник освіти, а й має низку міжнародних відзнак. Найекзотичніша — від Міжнародного астрономічного союзу та Массачусетського технологічного інституту, які у 2005 році присвоїли малій планеті № 21389 ім’я «Пшенічка». Ще він — почесний член Лондонського інституту фізики, координатор Міжнародної конференції молодих учених та член виконкому Міжнародної федерації фізичних змагань, автор кількох шкільних підручників.