В Україні будують платну дорогу: хто нею їздитиме і за скільки

“Укравтодор” анонсував будівництво в 2018 році першої платної дороги. На неї витратять близько 300 млрд грн. Будувати автобан буде приватна компанія за свій рахунок. Вже п’ять іноземних підприємств зацікавилися проектом. Однак для будівництва платної дороги депутати повинні прийняти закон “Про концесії”. Хто і за скільки зможе їздити концесійною дорогою.

 

Коли в Україні з’явиться платна дорога

Платні траси у всьому світі будуються для скорочення і випрямлення маршруту в обхід населених пунктів. Така дорога зазвичай коротша на 50-100 км – це дозволяє заощадити паливо і час, але за оплату. При цьому концесійні дороги будуватимуть з нуля. Існуючі траси залишаться безкоштовною альтернативою.

Поки що платні дороги в Україні не будують через недосконале законодавство. Нинішній закон про концесії не гарантує інвестору окупність вкладень. Будівельнику платної дороги потрібна впевненість, що трасою будуть їздити як мінімум 18 тисяч автомобілів. Інакше компанія зазнає збитків. За словами радника голови “Укравтодору” Олександра Кави, новий проект закону вже готовий, депутатам залишилося за нього проголосувати, а потім можна вести переговори з приватними компаніями.

У проекті закону про концесії вводиться поняття гарантії. Держава гарантує виділення землі під будівництво дороги. А компанія зобов’язується збудувати на цій ділянці автобан. Відповідно до законопроекту, уряд буде гарантувати компанії, що потік автомобілів на дорозі буде на рівні, який забезпечить прибутковість проекту. Якщо потрібного трафіку не буде, держбюджету доведеться компенсувати збитки. Платною трасою років 25-50 буде володіти тільки компанія-будівельник. Потім дорога перейде державі. При цьому концесіонер може брати гроші за проїзд по своїй дорозі. Також компанія може заробляти на своїй придорожній інфраструктури: заправках, СТО, кафе, кемпінгах і так далі.

Якщо парламент ухвалить закон цієї осені, то тендери на будівництво дороги проведуть в 2018 році, відзначають в дорожньому агентстві. Поки що проектом зацікавилися п’ять іноземних компаній. В “Укравтодорі” впевнені: напрямок Київ – Біла Церква буде вигідним. На існуючій дорозі інтенсивність руху досягає 20 000-44 000 автомобілів на добу. “Такої інтенсивності вистачить для окупності проекту”, – розповіли у відомстві.

Перша українська платна дорога може з’явитися лише через кілька років. Але добро на це має дати Кабмін.

Де ще з’являться платні дороги

Ще одна концесійна дорога може з’явитися на кордоні з Польщею. Трасу Львів – Краковець планують побудувати ще з 1999 року. У травні 2015 року “Укравтодор” навіть оголосив конкурс на будівництво автобану.

 

Але вже у вересні конкурсна комісія відхилила заявки української компанії “Концесійні транспортні магістралі” і французької Bouygues. У компаній не було достатньо коштів на будівництво такого проекту, пояснили в автодорожньому агентстві. Однак в. о. голови “Укравтодору” Славомір Новак зазначає: платна дорога Львів – Краковець з’явиться одночасно з трасою Київ – Біла Церква.

Ще одну платну дорогу можуть побудувати від польського кордону до Львова.

Буму платних доріг в Україні чекати не варто, оскільки в країні невелика інтенсивність руху дорогами, кажуть експерти. За словами радника голови “Укравтодору” Олександра Кави, в Україні платні дороги вигідні тільки на під’їздах до великих міст.

“Якихось масштабних проектів, наприклад, автобанів через всю країну на умовах концесії, у нас приватні інвестори будувати не будуть. І причини тут досить об’єктивні: низька щільність населення країни та низька купівельна спроможність. Високий трафік є тільки на під’їздах до міст-мільйонників. Максимум по країні зараз можна сформувати портфель з п’яти реальних проектів не більше”, – говорить Кава.

Крім вже існуючих проектів концесійних доріг, будівництво платних доріг могло б бути вигідним біля міст-мільйонників: Дніпра, Харкова, Одеси. Це дозволило б розвантажити трафік на існуючих під’їздах до обласних центрів.

Скільки коштуватиме проїзд платною дорогою

У Польщі, наприклад, вартість кілометра проїзду платною дорогою становить три євроценти з обмеженням швидкості до 130 км. В Італії – від семи євроцентів за кілометр. У деяких країнах проїзд платними дорогами оплачується за певний період. Наприклад, у Словенії за абонемент на сім днів потрібно заплатити 15 євро, в Австрії на 10 днів – вісім євро, в Угорщині на 10 днів – 13 євро.

“Є абсолютно різні системи оплати за проїзд концесійною дорогою. Починаючи від того, що сплачується певний період. Є моделі, які прийняті в Німеччині та Білорусі – за проїзд платять тільки вантажні автомобілі”, – говорить Сергій Вовк, директор Центру транспортної стратегії.

Перша платна дорога Київ – Біла Церква в 50 км обійдеться інвестору в 300 млн доларів без урахування викупу землі під будівництво. Середня вартість разового проїзду становитиме дев’ять євроцентів за кілометр, розповідає Олександр Кава.

“Якщо трафіку буде недостатньо, держава має компенсувати інвестору різницю між доходами і рівнем, який інвестор зміг зібрати за рахунок потоку на дорозі. Це працює у всіх європейських країнах, які втілили проекти на умовах концесії. Розмір компенсації буде зазначатися у договорі між урядом та концесіонером”, – додає Олександр Кава.

Віталій Андронік

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *