В Україні найнижчі тарифи на електроенергію серед європейських країн — голова НКРЕКП — PROSVIT

В Україні найнижчі тарифи на електроенергію серед європейських країн — голова НКРЕКП

Голова НКРЕК Дмитро Вовк вважає, що заява НАБУ про незаконність методики «Роттердам+» — непрофесійна, безпідставна і може розглядатися, як втручання в діяльність комісії

В кінці серпня голова Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) Артем Ситник заявив про те, що схема Роттердам+ не відповідає українським реаліям і застосовується незаконно.

Такий висновок Ситник зробив після того, як 17 серпня детективи НАБУ провели обшуки в будівлі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП). Під час обшуків були вилучені документи, які показали, що в Україні тільки 3% вугілля постачають з-за кордону, а формулу розрахунку Роттердам+ застосовують до 100%.

Згідно з цією методикою, яка була прийнята в квітні 2016 року, вартість вугілля у виробництві вугільно-теплової генерації обчислюється за формулою «вартість вугілля в порту Роттердам плюс вартість його доставки в Україну». На думку експертів, через застосування формули Роттердам+, енергогенеруючі компанії, зокрема ДТЕК Ріната Ахметова і державне Центренерго, продавали електроенергію за завищеною вартістю енергетичного вугілля на 2-4 квартали 2017 року.

Про те, чи обгрунтовані звинувачення з боку НАБУ, чи впливає формула Роттердам+ на тарифи для населення і навіщо в принципі вона потрібна, НВ Бізнес розповів голова НКРЕКП Дмитро Вовк.

— Нещодавно голова Національного антикорупційного бюро України Артем Ситник звинуватив вас у незаконному використання формули утворення цін на вугілля Роттердам+. Чому ви порушували закон?

— Говорити про незаконність методики з боку НАБУ – непрофесійно, безпідставно і може розглядатися, як втручання в діяльність комісії.

Шукати причини атак на комісію варто серед тих, хто має природний конфлікт інтересів, а саме великий бізнес

Точно, що НАБУ тут не має на меті захисту населення, оскільки тарифів на електроенергію для населення методика не стосується. Також навряд чи мова йде про ефективний розвиток енергетичного сектора. Якщо серйозніше, то методика формування оптових цін на електричну енергію розроблялася публічно з дотриманням всіх норм законодавства майже 4 місяці.

Протягом цього часу документ був представлений для публічного обговорення, узгоджений усіма профільними органами влади: Міністерством енергетики, Антимонопольним комітетом, Державною регуляторної службою і зареєстрований в Міністерстві юстиції, яке своїм рішенням підтвердило відповідність законодавству.

— Чи висунуто будь-які звинувачення з боку НАБУ всім тим членам НКРЕКП, які розробляли і приймали цей формульний підхід?

— Ніяких звинувачень ні членам НКРЕКП, ні органам влади, які погоджували методику, ніхто не висував.

Хоча, як каже фольклор – якщо правоохоронець не може причепитися до стовпа, його потрібно звільняти.

— А як взагалі була прийнята формула Роттердам+. Чи були публічні слухання?

— В Україні майже 20 років була відсутня методика формування оптових цін на електроенергію, тому шлях був очевидно довгим.

Влітку 2015 року комісія ініціювала звернення в Антимонопольний комітет щодо розслідування на ринку електроенергії.

В результаті аналізу АМКУ направив обов’язкові до розгляду за законодавством рекомендації – розробити методику.

Після підготовки проекту методики документ був запропонований до публічного слухання і офіційно розміщений, як проект на сайті комісії.

Ми переконані в перевагах цього документа – нарешті було встановлено порядок розгляду, з’явилася передбачуваність і відхід від ручних політичних рішень, що дозволить забезпечити стабільну роботу енергетичного сектора.

— У чому різниця формули Роттердам+ щодо вугілля і Дюссельдорф+ (NCG+) щодо газу?

— Принципової різниці немає. Обидві формули прийняті, як перехідний етап до лібералізації ринку, мають фундаментальне обгрунтування і спрямовані на забезпечення власними енергетичними ресурсами. Більш ніж раціонально для держави розвивати свою енергонезалежність і знижувати навантаження на покупку валюти.

НАБУ тут не має на меті захисту населення, оскільки тарифів на електроенергію для населення методика не стосується

За показниками формули ідентичні – середнє значення відповідного commodity (сировинного) індексу за останні 12 місяців з урахуванням логістики скориговане на показники якості, а саме калорійність. За структурою ринку природний газ і енергетичне вугілля також ідентичні – в моменті власними ресурсами забезпечення близько 70%, відсутні 30% потрібно імпортувати.

— Ви говорите, що формула Роттердам+ нібито не впливає на тарифи для населення. Але експерти стверджують протилежне…

— Змушений розвіяти розхожий міф – що нібито через введення прозорого та логічного підходу визначення оптових цін на електроенергію зросли тарифи на електроенергію для населення. Тарифи для населення були затверджені раніше, ще в 2015 році, і вони не пов’язані з методикою визначення оптових цін.

Тарифи на електроенергію для населення на сьогодні одні з найнижчих серед розвинених країн світу і Європи. За даними Євростату середнє значення в 28 країнах Євросоюзу близько 20 євроцентів/кВт * год, що відповідає 6 грн/кВт * год, в Україні вище 1.6 грн/кВт * год для населення немає. Часто апелюють, що нібито за наявності атомної енергетики тарифи можуть бути нижче. Але приклад Франції говорить про зворотне – при більш високій ніж в Україні частці АЕС у виробництві тарифи для населення близько 5 грн/кВт * год, що в рази вище ніж в Україні; і забувають, що соціальний захист – завдання уряду.

Шукати причини атак на комісію варто серед тих, хто має природний конфлікт інтересів, а саме великий бізнес з коротким горизонтом, що бажає «все і відразу», «а завтра хоч потоп» і були помічені в лобіюванні ексклюзивних умов для себе – в ЗМІ більш ніж достатньо розслідувань щодо феросплавних заводів, які в 2012-2013 роках єдині отримували несправедливі знижки, а в 2016-му робили такі спроби повторно, постійно звертаючись з ультиматумами в формі меморандумів до уряду і комісії.

— Проти формули Роттердам+ виступала Єврокомісія. Чи є хоч один міжнародний орган, який її підтримав?

— НКРЕКУ ініціювало незалежний професійний аудит з боку Секретаріату Енергетичного співтовариства. Секретаріат уповноважений оцінювати відповідність українського законодавства європейським принципам і давати оцінку роботи комісії. Важливо, що ми отримали підтвердження з їх боку про готовність провести таку роботу і на сьогодні вже надаємо необхідну інформацію.

Ми очікуємо підтримку з боку Секретаріату в забезпеченні незалежності комісії і професійну оцінку рішень комісії спрямованих на реформування енергетичного сектора, створення прозорих і сучасних умов, залучень інвестицій.

— Навіщо в принципі потрібнаформула Роттердам+,з урахуванням тієї кількості скандалів,яку вона викликає?

— Ми вважаємо неприпустимим відкат в реформуванні на догоду окремим гравцям і на шкоду довгострокового розвитку базового для економіки енергетичного сектора. І це стосується не тільки формування оптової ціни на електроенергію.

Щоб оцінити наслідки для вугільного сектора – досить згадати про майже $2 млрд, що за нинішнім курсом понад 50 млрд гривень, які щорічно, м’яко кажучи, неефективно використовувалися на підтримку вуглепрому за рахунок платників податків на шкоду розвитку системи освіти, медицини та оборони.

джерело

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *